Prowadzisz swoją działalność gospodarczą i oferujesz swoje towary powiedzmy – wyroby wędliniarskie czy spożywcze lub sprzedajesz produkty z branży zoologicznej i prowadzisz sklepy w kilku lokalnych miejscowościach . Firma rozwija się prężnie i chciałbyś rozszerzyć jej zakres działalności o sprzedaż wysyłkową. Dlaczego nie? W dzisiejszych realiach gospodarczych to świetny, a nawet – konieczny pomysł na rozszerzenie swojej działalności, tym bardziej, że branża e-commerce (bo tak fachowo nazywa się sprzedaż w Internecie) w Polsce – a przede wszystkim na świecie – cieszy się ogromną, stale rosnącą popularnością. Zatem czemu nie spróbować?
Branża e-commerce
Europejski e-klient (konsument) rocznie na zakupy przez Internet wydaje ok. 1200 euro, przy czym polski – tylko 465. Branża ta rozwija się bardzo dynamicznie i wciąż rośnie baza klientów sklepów internetowych. Niemcy czy Brytyjczycy a nawet Rosjanie bardzo chętnie robią zakupy przez Internet, w polskich sklepach internetowych. Polacy wciąż jeszcze trochę nieufnie podchodzą do tematu, ale już niedługo to też się zmieni.
Zakupy w internecie generalnie obciążone są porównywalnym ryzykiem jak te w sklepie stacjonarnym. Płatności są zabezpieczone przez banki, a system zabezpieczeń operacji kupowania jest duży (dobrze jest mieć rozpoznawalny przez klientów certyfikat zabezpieczający płatności). Oczywiście mam na myśli zakupy u rzetelnych sprzedawców, nigdy bowiem nie można stracić czujności przy zakupach online. Niewątpliwą zaletą zakupów w Internecie jest również ich elastyczność i dostosowanie się do wymagań czasowych klienta. To klient decyduje kiedy robi zakupy – czy rano czy w nocy czy w weekend a może podczas urlopu. Sklepy internetowe otwarte są cały czas.
Czy prowadzenie sklepu internetowego jest opłacalne?
Oczywiście, że tak! Polskie sklepy internetowe jak np. Krakvet (branża zoologiczna, obecne logo to Zoofast) czy firma Reserved, która otworzyła się na rynki zagraniczne odniosły niesamowity sukces na rynku globalnym. Dlaczego zatem z Twoim sklepem miałoby być inaczej? Polskie produkty są naprawdę wysoko cenione za granicą przy relatywnie przystępnych cenach (w porównaniu z podobnymi produktami zagranicznymi). Poza tym jakość naszych rodzimych produktów jest naprawdę wysoka. Ogromną popularność parę lat temu zdobyły nasze polskie, tradycyjne wędliny, dżemy, ogórki kiszone czy miód, produkty tym bardziej cenione jeśli wytwarzane tradycyjną metodą.
Dlaczego zatem Twoje produkty miałyby nie zdobyć zagranicznych rynków?
Jeśli zaś sprzedajesz towary innych producentów, np. specjalistyczną karmę dla psów czy kotów, warto zaoferować klientom coś innego niż to, co oferują inne sklepy z tej branży. Może np. tradycyjnie przygotowane, pełnowartościowe mięso z ryżem i warzywami, po jego obróbce powiedzmy – zamrożone? Kilka lat temu takie właśnie karmy zdobyły ogromne uznanie wśród właścicieli czworonogów.
Jakie przepisy regulują sprzedaż w sieci?
Jeśli chcesz sprzedawać swoje produkty na terenie Polski, warunki sprzedaży i ochrony posprzedażowej klienta (pamiętaj, że e- klientem zwykle jest konsument) regulują polskie przepisy, a mianowicie ustawa z dnia 30.05.2014r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014r. poz. 827 z późniejszymi zmianami) oraz oczywiście kodeks cywilny.
Jeśli z kolei chcesz rozszerzyć zakres działalności swojego sklepu internetowego już funkcjonującego na naszym rodzimym rynku o kraje Unii Europejskiej, zasady te reguluje rozporządzenie Unii Europejskiej z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach konsumenckich). Rozporządzenie to ujednoliciło we wszystkich krajach Unii procedury związane z zakupami przez Internet, w Polsce również – i polskie przepisy są tożsame z prawem europejskim. Między innymi wprowadziło jednolity, 14 – dniowy termin do reklamowania i zwrotu zakupionych przez Internet (czyli na odległość) towarów na obszarze Unii.
Te regulacje prawne znacznie ułatwiły przedsiębiorcom sprzedaż swoich towarów na rynki europejskie i przekonało również potencjalnych klientów do kupowania w Polsce. Obecnie nie ma znaczenia do którego kraju Unii wysyłasz klientowi swój towar, prawo dotyczące tej sprzedaży jest jednolite w całej Unii Europejskiej. Zatem z powodzeniem możesz sprzedawać swoje tradycyjne dżemy czy wędliny zarówno Polakowi jak i Francuzowi czy Niemcowi.
Jak uruchomić sklep internetowy?
Niezwykle szybki rozwój Internetu sprawia, że branża e-commerce rozwija się niezwykle prężnie. Szacuje się, że na świecie jest ok. 3 miliardów internautów (dane z 2013 r.), z czego w Polsce ok. 17 milionów. Jest to niezwykła okazja, aby rozwinąć swoją firmę o sprzedaż internetową lub zacząć działać w tym nowym obszarze. Jeśli już prowadzisz swój sklep stacjonarny, chyba nie ma lepszego pomysłu jak wprowadzić Twoje produkty na rynki europejskie.
Jak to zrobić?
Realizacja Twojego pomysłu jest naprawdę prostsza niż Ci się wydaje. Wybór produktów zależy od Ciebie – czy zaoferujesz całą gamę swoich wyrobów czy tylko tę najbardziej popularną wśród klientów. Ważne jest aby zaoferować e-klientom towar można ująć – niszowy – czyli taki, którego nie znajdą w innym sklepie, który jest niepowtarzalny i unikalny. Z pewnością takie właśnie są Twoje wyroby, a to już połowa sukcesu. Świetnym pomysłem również jest (i tak naprawdę bardzo istotnym w każdej branży, nie tylko e-commerce) zbadanie rynku i konkurencji czyli inaczej – jaką ofertę mają inne sklepy internetowe, w jakich cenach i w jakiej jakości. Ale chyba najważniejsze jest poznanie potrzeb i wymagań klientów, zbadanie ich zapotrzebowania na Twoje produkty. Być może okaże się, że pewne wyroby należy zmodyfikować (np. do Twoich powideł śliwkowych bez dodatku cukru dodać przy bożonarodzeniowej sprzedaży więcej cynamonu czy imbiru) bo właśnie takiego produktu aktualnie poszukują w sklepach klienci.
Przeglądaj blogi i strony internetowe dotyczące i wspierające handel w Internecie (np. Shoper czy Redcart), na których być może znajdziesz pomysły i inspiracje jak rozwinąć sklep (ale i również jak go założyć). Podane serwisy oferują pomoc i obsługę nowopowstałych sklepów internetowych.
Stań się badaczem i obserwatorem branży, a optymalnie wyczujesz oczekiwania klientów i będziesz mógł przed konkurencją zaoferować właśnie te poszukiwane przez nich produkty. Przedsiębiorcy tacy jak Ty, którzy własnoręcznie produkują swoje towary intuicyjnie wręcz wyczuwają potrzeby klientów (przecież niejednokrotnie rozmawiasz z nimi w swoim sklepie stacjonarnym).
Poza tym nie musisz wynajmować magazynu, co znacznie obniża koszty, nie jesteś też uzależniony od hurtowni i ich dostaw. Jeśli z kolei będziesz dystrybuował wyroby innych producentów, warto na początek (na próbę) promocyjnie zamówić niewielką ilość produktów, z jednej strony bowiem nie wiesz jeszcze które z nich będą cieszyły się większą a które mniejszą popularnością, z drugiej strony obniży to koszty Twojego startu w tym biznesie.
Pamiętaj jednak, że niektórzy producenci narzucają dystrybutorowi ceny w jakich powinny być te produkty sprzedawane. Dlaczego? Chodzi o to aby nie psuć rynku nieuczciwą konkurencją, bo taką jest sprzedawanie produktów poniżej sugerowanej ceny producenta.
Pierwszym krokiem (po pomyśle na sklep) jest oczywiście stworzenie strony internetowej Twojego sklepu.
Jeśli z zamiłowania jesteś również informatykiem czy grafikiem komputerowym, z pewnością świetnie poradzisz sobie sam. Warto również śledzić takie strony w Internecie i oceniając je z perspektywy klienta swoje spostrzeżenia i uwagi przekuć na sukces Twojej strony internetowej. Nie zapomnij również o kilku wersjach językowych strony, inaczej bowiem nie pozyskasz klientów spoza Polski. Każdy chce poznać Twoją ofertę, tylko nie każdy zna polski.
Musisz również pamiętać nie tylko o wersjach językowych (przede wszystkim poprzez import opisów towarów w żądanym języku), ale i również o ustaleniu cennika według różnych walut wraz z podatkiem. Jeśli oferujesz klientom swoje produkty, sam najlepiej będziesz wiedział jak je zareklamować i stworzyć ich opis na stronie www. Dobrym pomysłem – a może nawet – koniecznym jest zadbanie o odpowiednie pozycjonowanie Twojej strony tak, aby jako jedna z pierwszych (choć najlepiej by było gdyby jako pierwsza oczywiście) pojawiała się po wywołaniu hasła tożsamego z adresem Twojego e- sklepu. Warto również wykupić domenę aby była to tylko Twoja nazwa, utożsamiana wyłącznie z Twoim sklepem.
Oczywiście, musisz również zadbać o zabezpieczenie płatności oraz o możliwości szybkiego ich realizowania. Nie musisz zakładać konta w zagranicznym banku, wystarczy abyś miał założone dla swojego e-sklepu konto walutowe (w euro), wówczas środki pieniężne będą bez zakłóceń i konieczności ich przewalutowania na nie wpływały. Warto też zadbać o międzynarodowy certyfikat bezpieczeństwa płatności, taki który jest rozpoznawany w większości krajów europejskich (SSL – tu najlepiej jest wybrać taki, który będzie rozpoznawany przez większość przeglądarek internetowych, dobry certyfikat powinien być rozpoznawalny przez wszystkie popularne przeglądarki).
Kolejnym ważnym krokiem jest wybór firmy kurierskiej, która w swojej ofercie ma dostarczanie przesyłek na terenie Unii Europejskiej. Warto abyś zapoznał się z wieloma ofertami, bowiem nie zawsze cena jest najważniejsza, ale i czas dostarczenia przesyłek oraz zakres ubezpieczenia towaru.
Aby Twój sklep internetowy był widoczny w sieci dobrym pomysłem jest również powiązanie strony Twojego sklepu z serwisami aukcyjnymi jak np. Allegro czy e-bay. Bardzo często bowiem internauci szukając produktu w pierwszej kolejności wchodzą na portale aukcyjne. W ten sposób na pewno pozyskasz więcej klientów, a portal aukcyjny i opinie klientów na nim zawarte staną się świetną reklamą i rekomendacją dla Twojego sklepu.
Kolejną ważną kwestią jest konieczność prawidłowego rozliczenia podatku VAT zgodnie z fakturami które będziesz wystawiał klientom zagranicznym. Są to podstawowe zasady sprzedaży wysyłkowej z terenu jednego kraju UE do innego państwa członkowskiego.
Pomysłów na e-biznes może być tak wiele jak wielu jest internautów korzystających z sieci.
Ile kosztuje założenie e-sklepu?
To zależy. Jeśli sam produkujesz wyroby (jak te przykładowe dżemy czy wędliny), koszt wprowadzenia ich na rynek międzynarodowy poprzez e-sklep nie jest dużo większy od kosztów ich wytworzenia. Jeśli natomiast decydujesz się sprzedawać towary (tą przykładową nowoczesną karmę dla zwierząt) obcego producenta, wówczas wkład finansowy w towar to rozbieżność od kulkuset do kilu tysięcy złotych.
Wszystko zależy od ilości i kosztowności pobranego przez Ciebie towaru. Warto jednak na początek wybrać kilka najciekawszych produktów, np. po jednej – dwóch sztukach z każdego i w trakcie sprzedaży zaobserwować popyt na nie. Inaczej możesz zostać z nie sprzedanym towarem i długiem u producenta. Często producenci udzielają „świeżym” biznesmenom atrakcyjne upusty na towary, chcąc zachęcić ich do nawiązania trwalszej współpracy. Warto wykorzystać tę szansę aby rozkręcić Twój e-sklep. Jeśli sam potrafisz stworzyć własną, niepowtarzalną stronę internetową sklepu, z kilkoma wersjami językowymi i zrobić grafikę, oszczędzasz wydatki dla informatyka i grafika komputerowego.
Możesz oczywiście skorzystać z pomocy którą oferują firmy wspierające tworzenie i działanie e-sklepów. Kolejnym wydatkiem przy zakładaniu e-sklepu jest wykupienie domeny z międzynarodową końcówką (eu lub com) i pozycjonowania Twojej strony. Stawki są uzależnione od umowy z rejestratorem domen. Zwykle rejestratorzy domen przez pierwszy rok stosują upust dla nowych klientów, domenę trzeba opłacać (odnawiać) co roku. Dla przykładu koszt domeny z polską końcówką (pl) to ok. 100 zł rocznie, międzynarodowe końcówki to ok. 50 zł. Warto również przy kupowaniu domeny wykupić usługę serwera hostingowego, bowiem oba te składniki są konieczne dla prowadzenia Twojej strony internetowej. Najtańszy pakiet kosztuje ok. 100 zł za rok.
Skąd taki sukces branży e-commerce?
Według danych z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2016”jak i „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” , w Polsce działa ok. 23,5 tysiąca sklepów internetowych, z czego niemal 70% przynosi zysk, a rynek e-commerce w Polsce na koniec 2016 roku wart był 38,5 miliarda złotych (obecnie ok. 40 mld zł) czyli ok. 9 miliardów dolarów. Na tle europejskim to nadal niewiele, porównując np. z Niemcami gdzie szacuje się, iż wart jest on ok. 83 miliardów dolarów, a w Wielkiej Brytanii 104 miliardy dolarów.
Zatem w porównaniu z Europą Zachodnią nadal Polski rynek sprzedaży internetowej wypada blado. Ale miejmy na uwadze również jak młodym zjawiskiem społecznym jest w Polsce Internet. Z roku na rok popularność e-sklepów stale rośnie i według danych statystycznych, nadal będzie rosła, bo branża bardzo prężnie się rozwija.
Według raportu w 2017 roku 54% internautów robiło zakupy w polskich sklepach internetowych (dla porównania w 2016 – 50%), a w sklepach zagranicznych 16%. Największą popularność e-sklepów stanowi ich 24 – godzinna dostępność (aż 82% ankietowanych wskazało ten czynnik), internauci również podali, że zakupy w sieci są nieskomplikowane (41%) i wygodne (44%). Również ważne jest, że są one tańsze (tak wskazało 33% ankietowanych) i szybsze (39%) niż w sklepach stacjonarnych. Jak widać powyżej branża e-commerce w Polsce jest naprawdę rozwojowym sektorem gospodarki. Jej zalety i stale rosnące możliwości są nie do przecenienia, a perspektywy na przyszłość duże.
Decyzja o rozwoju Twojej firmy poprzez wprowadzenie produktów na rynki europejskie jest naprawdę dobrze rokującym kierunkiem dla niej i dla Ciebie. Co stanowi o sukcesie prowadzenia sklepu internetowego? Dla Ciebie jako jego właściciela przede wszystkim niewątpliwą zaletą e-biznesu jest to, że sam jesteś swoim szefem, menadżerem, zaopatrzeniowcem i dyrektorem do spraw strategii rozwoju. Od Ciebie zależy jak i w którym kierunku Twój sklep będzie się rozwijał.
Pamiętaj, że rynek internetowy jest bardzo pojemny i otwarty na Twoje pomysły, ich testowanie i sprawdzanie jak e-klienci przyjmą Twoje produkty i Twój sklep. Zawsze możesz swoją ofertę modyfikować tak aby najlepiej zaspokoić oczekiwania klientów. A wszyscy wiemy, że zadowolony klient zawsze wróci.
Na imię mam Gniewomir i pochodzę z Gdyni, gdzie mieszkam i od 3 lat pracuję jako tłumacz języka hiszpańskiego w biurze tłumaczeń. Od dziecka fascynowały mnie języki obce i dzięki temu dziś pasja jest moim sposobem na życie. Sporo tez czytam i lubię dzielić się w Państwem moimi spostrzeżeniami na różne ciekawe tematy, Dobrze poznałem swój zawód oraz wymagania, które są w nim stawiane. Dzięki temu nie jest mi obca ani teoria, ani praktyka. Po pracy lubię obejrzeć dobry film i czytać książki z gatunku SF.